Sportvoeding

Sportvoeding is meer dan alleen drankjes, poeders of pillen; het is een op maat gemaakt voedingsplan voor het optimaliseren van de voeding bij sporters. Er wordt gekeken naar de verdeling van de hoeveelheid voedingsstoffen in de voeding, zoals koolhydraten, eiwitten en vetten, maar ook naar vitamines en mineralen. Hoeveel is er nodig en hoe kan men dat bereiken? Daarbij wordt gekeken naar de timing van de maaltijden en het gebruik van voedingssupplementen. Een voedingsschema hoort volledig aangepast te zijn aan de behoefte van de sporter.

Een sporter heeft  goede (sport)voeding nodig wanneer hij/zij een topprestaties wil leveren, langer en intensiever wil trainen, een wedstrijd zonder problemen wil spelen of sneller wil herstellen na een zware inspanning. Wat goede (sport)voeding is, verschilt per individu. De juiste voeding hangt af van de duur en intensiteit van de sport, de trainingstijden, het gewenste vetpercentage en het sportseizoen. Er bestaat dus niet zoiets als de sportvoeding.

Het uitgebreide sportvoedingsadvies bestaat uit:

  • Persoonlijk gesprek over o.a. eetgewoontes, trainingsintensiteit, trainingsomvang, wedstrijden, ambities en klachten tijdens het sporten
  • Meting van gewicht en vetpercentage;
  • Berekening van voedingsinname (energie, eiwit, vet, koolhydraten, vitamines en mineralen);
  • Analyse van behoefte aan voedingstoffen tijdens trainingen, wedstrijden en rustdagen;
  • Praktisch sportvoedingsadvies voor trainingsdagen, rustdagen en voeding voor, tijdens en na de wedstrijd;
  • Suggesties om klachten tijdens het sporten te verhelpen

Neem contact op voor meer informatie